Kenelle hakukone on tarkoitettu?
Hakukone on tarkoitettu hyvinvointialueen sosiaalityöntekijöille, jotka löytävät sieltä asiakkaansa tarvitseman palvelun. Tietoja löytyy lastensuojelun avohuollon palveluista, sijaishuollon ja perhehoidon palveluista sekä vammaisten asumispalveluista.

Mitä tietoja hakukone sisältää?
Hakukone sisältää kaikki suomalaiset lastensuojelun sijaishuollon tai vammaisten asumispalveluiden toimintayksiköt. Ylivoimaisesti suurin osa palveluntuottajista ylläpitää tietojaan omilla käyttäjätunnuksillaan. Heillä on mahdollisuus päivittää tietojaan reaaliaikaisesti, mikä helpottaa esim. vapaan paikan tiedottamista hyvinvointialueille. Pieni osa toimintayksiköiden tiedoista on Socfinderin ylläpitämiä. Jälkimmäisessä tapauksessa tiedot tulevat sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta Valviralta, joten tiedot ovat julkista tietoa. Lisätietoa Socfinderin tietosisällöistä saat tietosuojaselosteessa.

Miten hakukoneen käyttöönotto tapahtuu?

Palveluntuottajien käyttöönotto tapahtuu tutustumalla palvelusopimukseen ja sen liitteisiin yläpalkista kohdasta Liity palveluntuottajaksi. Sen jälkeen palveluntuottaja saa käyttäjätunnuksen hakukoneeseen ja voi aloittaa tietojen syötön ja ylläpidon.

Hyvinvointialue voi tilata Socfinderilta noin 30 minuutin kestävän esittelyn, joka pidetään etänä. Mikäli hyvinvointialue aloittaa testijakson, niin käyttöönotto on tehty hyvin helpoksi. Pyydämme listan kilpailutuksessa hyväksytyistä palveluntuottajista ja listan työntekijöistä, joille luodaan käyttäjätunnukset. Socfinder tekee kaiken käyttöönottoon liittyvän työn ja ilmoittaa, kun hakukone on valmis käytettäväksi. Huom! Kirjalliset käyttöohjeet ovat salassa pidettävät.

Hakukone ei toimi kunnolla, missä vika?

Hakukone toimii Google Chrome, Mozilla Firefox ja Microsoft Edge-selaimilla. Hakukone EI toimi muilla selaimilla. Mikäli ohjelmisto ei toimi oikealla selaimellakaan, niin tyhjennä sivuhistoria. Jos tämäkään ei auta, käynnistä tietokone uudelleen. Jos ongelmat jatkuvat, ota yhteys Socfinderin asiakastukeen. Socfinderin asiakastuki opastaa sähköpostitse arkisin osoitteessa asiakastuki@socfinder.com.

Unohdin salasanan, mitä teen?
Voit tilata uuden salasanan sähköpostiisi kohdasta Unohditko salasanan?

Tarvitsen käyttäjätunnukset, mitä teen?
Ota yhteys organisaatiosi pääkäyttäjään.

Miten yksikön tiedot pidetään ajan tasalla?
Ohjelmisto tyhjentää paikkatilanteen automaattisesti kuuden viikon välein lastensuojelun puolella sekä kahdeksan viikon välein vammaispalveluiden puolella, jos tietoja ei ole päivitetty ajanjakson aikana. Nollautumisesta lähtee automaattinen viesti sähköpostiosoitteeseen, joka on ilmoitettu paikkatiedustelut- kohtaan.

Millä perustein hakutulokset listautuvat?
Hakukone on luotu hyvinvointialueiden tarpeita ajatellen. Hyvinvointialueet etsivät paikkoja ensisijaisesti asiakkaan yksilöllisen tarpeen perusteella. Taustavaikuttajana on myös hankintalaki, joka määrää tekemään hankinnan kilpailutuksessa hyväksytyistä ostopalveluista. Sosiaalityöntekijä voi seuloa palveluita useilla eri hakukriteereillä, jotta näkyviin tulee mahdollisimman täsmällisesti asiakkaan tarpeita vastaava palvelu. Tämän jälkeen hakukone listaa hakutulokset hintajärjestykseen.